Výzva
Učiteľstvo nie je spoločensky ani finančne atraktívne povolanie. Štúdium neláka tých najšikovnejších a zanietených. Neposkytuje inovatívne programy zaujímavé pre žiakov i učiteľov. Študenti majú málo praxe. Profesionáli z iných sektorov, ktorí chcú zužitkovať skúsenosti, majú problém stať učiteľmi.
Riešenie
Zvýšime platy v školstve. Plat začínajúceho učiteľa bude na úrovni priemernej mzdy absolventov 2. stupňa vysokoškolského vzdelania. Vytvoríme finančný mechanizmus na podporu inovácií študijných odborov. Presadíme, aby bola akreditácia odboru podmienená dostatočnou praxou v inovatívnych cvičných školách. Tie získajú odbornú podporu, osobitné financie. Uľahčíme ľuďom z praxe, aby sa stali kvalifikovanými učiteľmi.
Výzva
Riaditelia škôl by sa mali zameriavať na napĺňanie vízie školy, strategické plánovanie, kvalitu vzdelávania a byť oporou pre zamestnancov, žiakov a rodičov. Ostatné úlohy by pre školy mali vo väčšej miere riešiť samosprávy, ako zriaďovatelia. Funkčné vzdelávanie ani priebežná podpora riaditeľov na tieto potreby nereaguje. Samosprávy, ako zriaďovatelia škôl, nedostávajú od štátu dostatočnú metodickú podporu pre ich riadenie.
Riešenie
Upravíme rozsah, obsah a formy poskytovania funkčného vzdelávania pre riaditeľov. Po nástupe do funkcie bude povinné. Zabezpečíme pre nich kontinuálne poradenstvo. Odbremeníme riaditeľov od časti úloh súvisiacich s chodom škôl. Posilníme vzdelávanie samosprávnych zriaďovateľov škôl. Zvýšime kapacity štátnej správy v školstve na poskytovanie odborného poradenstva školám a zriaďovateľom.
Pre kvalitné fungovanie škôl sú kľúčoví učitelia, odborní zamestnanci, asistenti, riaditelia a zriaďovatelia. Učitelia sú dnes najmä sprostredkovateľmi poznatkov, hoci mnohé sú na internete. Nie sú sprievodcami pri učení sa pre život. Učiteľstvo nie je atraktívne povolanie. Budúci učitelia majú málo praxe. Učitelia, riaditelia i zriaďovatelia škôl nedostávajú potrebnú podporu. Chýbajú odborní zamestnanci a asistenti učiteľov. Profesionáli z iných sektorov majú problém stať sa učiteľmi.
Výzva
Učitelia nemajú systematickú podporu. Ďalšie vzdelávanie, zabezpečené prevažne štátom, nereaguje na aktuálne potreby praxe. Rozšírenie ponuky kurzov od neštátnych poskytovateľov, ako aj iné formy podpory nemajú dostatočnú podporu štátu. Nízky počet odborných zamestnancov a asistentov znemožňuje navyše učiteľom mať individuálny prístup k žiakom.
Riešenie
Skvalitníme a rozšírime ponuku ďalšieho vzdelávania pre školy zo strany štátu a ostatných poskytovateľov. Kurzy budú reagovať na aktuálne potreby. Zavedieme pravidelné vyhodnocovanie prínosov kurzov a ich flexibilné zmeny. Zavedieme do škôl mentoring pre kľúčových zamestnancov. Počet odborných zamestnancov a asistentov bude zodpovedať potrebám škôl.
Text v rámčeku označuje tvoju voľbu.
rovnaký prístup
ku všetkým žiakom
uprednostňuje
niektorých žiakov
učí, ale aj vychováva
len učí, odovzdáva
vedomosti
dáva domáce úlohy
nedáva domáce úlohy
(uprednostňuje učenie
sa v škole)
učiteľský nadšenec
učí, lebo je to
jeho práca
vtipný
vážny
vymýšľa nové
spôsoby výučby
drží sa overených
postupov vo výučbe
vedie žiakov k
spolupráci v kolektíve
vedie žiakov
k individualizmu
zaujíma sa o osobné
problémy žiakov
osobné problémy
žiakov necháva
na rodičov
necháva žiakov, aby
pochopili a prišli na
riešenie problému
odovzdáva vedomosti,
bez ohľadu na to, či
žiaci chápu súvislosti
Zdroj: CEEV Živica, projekt Učiteľ Slovenska, 2018