Ktoré vetné sklady sa nachádzajú v nasledujúcej vete z ukážky 2?
Pozerám sa na seba jej očami.
Zdroj:
Maturita zo slovenského jazyka, 2018
Aká je plocha Zeme?
Zdroj:
Geografia pre 5. ročník základných škôl
Nervová sústava u obrúčkavcov je:
Zdroj:
Biológia pre 6. ročník základných škôl
Čo znamená liktor?
Zdroj:
Dejepis pre 6. ročník základnej školy a 1. ročník gymnázia s osemročným štúdiom
Aká je definícia piesne?
Zdroj:
Dejepis pre 6. ročník základnej školy a 1. ročník gymnázia s osemročným štúdiom
Aký vzorec sa používa na výpočet úbytku obyvateľstva?
Zdroj:
Geografia pre 1. ročník gymnázia
V ktorej možnosti sú len dokonavé slovesá?
Zdroj:
Slovenský jazyk, Testovanie pre 9. ročník, 2016
– je počet riešiteľov, ktorí dosiahli výsledok v rozmedzí %
Práve si riešil úlohy bežného učiva základnej školy. Predpísaný obsah učiva nevychádza z reálneho života a núti deti učiť sa naspamäť. Nemôžu sa učiť tak, že samy objavujú, ako a prečo veci okolo nás fungujú. Nerozvíjajú svoje postoje a zručnosti, ktoré by im pomohli uspieť v ďalšom živote a konať v prospech spoločnosti.
Hovorím o zručnostiach ako kritické myslenie, riešenie reálnych problémov, digitálne zručnosti, schopnosť spolupracovať, či prijímať odlišnosti.
Výzva
Učivo núti žiakov učiť sa skôr memorovaním, ako vlastným bádaním. Mála časť obsahu vychádza z riešenia problémov reálneho života. Žiaci považujú učivo za nezmyselné a nezaujíma ich.
Riešenie
Vytvoríme zmysluplné učivo, využiteľné v živote, ktoré rozvíja aj postoje a zručnosti žiakov. Učivo zmeníme postupne po príbuzných témach. Zmeny overíme na vzorke škôl. Až potom ho zavedieme celoplošne. Učivo budú tvoriť najlepší odborníci s učiteľmi z praxe. Využijú aj overené inovatívne programy. Väčší priestor dostanú aktuálne témy a zapájanie žiakov do diania v okolí.
Výzva
Veci, javy či udalosti nefungujú izolovane. Obsah učiva je ale zatriedený do samostatných predmetov. To komplikuje učiteľom prepájanie súvislostí medzi predmetmi a riešenie reálnych a aktuálnych tém.
Riešenie
Obsah vzdelávania definujeme do širších vzdelávacích oblastí, ktoré prepoja poznatky príbuzných predmetov (geografia, dejepis, občianska náuka; matematika, finančná a podnikateľská gramotnosť, praktická výchova, dobrovoľníctvo). Budeme sa zaoberať globálnejšími témami (demokracia, chudoba).
Výzva
Obsah učiva je príliš detailný (ázijské rieky: Chang-Jiang, Huang He...). Sťažuje výber užitočných a aktuálnych tém, rozvíjajúcich postoje a zručnosti žiakov. Znemožňuje prispôsobiť ho individuálnym potrebám žiaka a rozvíjať jeho potenciál.
Riešenie
Predpísaný obsah učiva nebude detailný. Vo vymedzenom obsahu budú informácie ako odporúčania či príklad (zoznam ázijských riek). O rozsahu a miere detailnosti faktov rozhodne škola, resp. učiteľ. Zosúladíme s tým aj celoplošné testovania.
Výzva
Bezplatné učebnice sú nekvalitné, málo interaktívne, nevychádzajú zo života. Školy nemajú v mnohých predmetoch na výber. Chýbajú učebné materiály pre špecifické potreby žiakov.
Riešenie
Školy si vyberú z viacerých učebníc a učebných materiálov (aj pre špecifické vzdelávacie potreby žiakov) alebo dostanú peniaze na ich nákup. Učebnice a materiály budú tvoriť najlepší odborníci s učiteľmi z praxe. Zverejníme recenzie učebníc. Pred schválením overíme učebnice na vybraných školách. Na učebnice pôjde viac peňazí.