Výzva
Najčastejšia forma výučby na školách je prednášanie faktov. Žiaci pasívne počúvajú. Píšu si poznámky alebo zapisujú diktované učivo. Takéto učenie je rozpore s vedeckými výskumami spôsobu učenia sa mozgu. Najefektívnejšie sa mozog učí aktívnym získavaním faktov v súvislostiach.
Riešenie
Príprava a metodická podpora budúcich i aktívnych učiteľov bude kvalitná a systematická. Dôraz bude na inovatívnych metódach výučby pre získavanie vedomostí aktivitou žiakov, súčasne s rozvojom ich zručností pre život a v súlade s výskumami mozgu. Podporíme zavádzanie inovácii do škôl zriadením „Fondu na podporu pedagogických inovácii“. Učitelia si slobodne vyberú vzdelávanie podľa svojich potrieb využitím „Pedagogického poukazu“.
Výzva
Spoločné učenie všetkých detí naraz nezohľadňuje individuálne vzdelávacie potreby a jedinečné schopnosti dieťaťa. Nerozvíja vnútornú motiváciu učiť sa, zručnosti pre život, ani individuálne nadanie dieťaťa.
Riešenie
Schválime legislatívne zmeny, ktoré umožnia flexibilnejšiu organizáciu vyučovania. Školy si určia dĺžku vyučovacej hodiny, vyučovacie bloky. Budú mať možnosť zaviesť učenie vo vekovo rôznorodých skupinách, rovesnícke učenie alebo učenie mimo budovy školy.